Varför jag tagit dom beslut jag gjort……

Helgbarn och skam

Från dom första åren med mamma (och mormor och morfar) har jag som sagt inga direkta minnen av min far.
Men nån gång blev jag ju helgbarn. Vissa barn trifs jätte bra med det vissa inte.
Jag, ja hatade det.
För mig var det fyllt med ångest och löften som aldrig slog in.
Det spelade ingen roll att jag fick en cykel hos pappa eller att jag hade ett JÄTTESTORT dockhus eller fick tugga hur mycket hubbabubba jag ville. Eller att jag hade barbiehästen med tillhörande vagn. Det var ju ingen annan som såg det. Fanns ju inga andra barn där…

Jag var ensam och skulle underhålla min allt mer krävade pappa.

Min ljuspunkt dom helgerna var då vi åkte till underbara lilla farmor, hon luktade alltid bullar och var bäst i världen på att steka potatis. Än i dag försöker jag få till ”hennes” potatis men kan bara inte!
Hon hade fåglar i köket och en jätte stor sammling av spanska flamingo dockor. En flickas dröm!

En helg kunde se ut ungefär så här….

Det är söndag och en 5-årig jag e på väg hem till mamma efter ”pappas helg” Vi åker buss och spårvagn från pappa.
Jag har fått en stor katten Gustav av honom som jag får ha när jag är där. Får inte ta hem den till mamma, säger han, för jag bor ju hos pappa med. Själv har jag lite svårt att förstå det, för jag sover ju på soffan hemma hos honom och hans nya tjej i gårdssten.
Det är första gången jag är där pappa har nyss flytta in till henne och hon har inga barn. Men hon har många fina saker och det luktar mycket parfym där, och det är fullt med blommor överallt.
I storarummet står det ett glasbord och svart skinnsoffa.
Pappa säger att den nya e rik hon har mycket pengar så nu ska jag få en egen häst.
Bara jag e hos pappa lite mer.
Han ska prata med mamma.
På centralen måste vi byta spårvagn men först ska vi bara gå in på pubben för pappa ska möta någon där. Jag gillar inte pubben det är mörkt rökigt och alla vuxna pratar konstigt.
Jag får en Fanta medans vi väntar och pappa tar en öl. Pappa pratar med mannen bakom baren, och jag dricker up min dricka. Pappa beställer en till öl dricker halva och säger till mig -Sitt du här jag ska bara på toa.
Jag sitter lydigt kvar på den höga stolen, där jag studerar alla vackra flaskor. Dom har så olika former och färger . Efter en stund börjar jag känna mig kissenödig. Var e pappa undrar jag, måste gå på toa snart.
Jag vågar inte gå någon stans utan sitter och håller mig på stolen.
Plötsligt dyker pappa upp sveper ölen och säger att nu e det bråttom bussen går snart! Tar mig i handen och springer. Jag vågar inte säga att jag e kissenödig när vi har så bråttom.
Vi han med bussen men jag klarade inte av att hålla mig, jag har kissat på mig igen!
Mamma kommer att bli så lessen på mig.
När vi hoppar av bussen på våran hållplats ser pappa att jag inte kunde hålla mig han blir jätte arg och säger att mamma kommer att bli jätte arg på honom nu och det är mitt fel! Han säger även att jag är för gammal för att kissa på mig och att jag är äcklig! Jag skäms och lunkar moloket efter. Skammen tynger ner mina fötter mot marken och dom sista meterna hem e tunga.
Väl hemma hos mamma och Rolf springer jag in på mitt rum samtidigt som jag hör pappa säga att det är något fel på mig, för det sista jag gjorde var att kissa innan vi åkte hemifrån han. Sen hör jag inte mer för jag e så glad över att vara hemma i mitt rum.
Efter ett tag kommer mamma in och säger till mig att det är dags att bada innan maten och det tycker jag e kul.

För denna gången gav han mig inget dåligt samvete för att jag lämnade honom han tyckte bara det var skönt att bli av med ett problem…..

Lämna en kommentar